weer_ico
27° 
»
Een verzameling van nieuwsberichten omtrent het Atalanta-project, oftewe...
Komen ze wel of niet naar de gemeente Emmen? Windmolens... in dit dossie...
De gemeente Emmen voert een actief beleid ten aanzien van het kweken van...
Publicaties van de jaarlijkse Zuidenveldtentoonstelling in Zuidoost-Dren...
Emmen

Stemwijzer Emmen.kiest.nu goed bekeken

Geplaatst op dinsdag 11 februari 2014 16:10
37 reacties
0
  • Stemadviezen Emmen.kiest.nu - Foto: Boom regionale uitgevers/ Wouter Bessels

Emmen – Vier weken na de introductie van de stemwijzer op Emmen.kiest.nu is het tijd voor een tweede tussenstand. De stemwijzer is al ruim 800 keer gebruikt. De meeste stemadviezen zijn gegeven aan GroenLinks.

Ook lokale partij DOP en ChristenUnie zijn behoorlijk gestegen in vergelijking met de vorige meting op 28 januari. DOP is gestegen van 69 naar 101, terwijl het aantal adviezen op de ChristenUnie bijna is verdubbeld tot 100. Ook LEF! kent een mooie stijging: van 56 tot 93. Vrolijk Emmen, de VVD en Wakker Emmen blijven hekkensluiters.

Aantallen

CDA: 84; ChristenUnie: 100; D66: 66; DOP: 101; GroenLinks: 130; LEF!: 93; PvdA: 80; SOPN: 69; Vrolijk Emmen: 11; VVD: 40; Wakker Emmen: 46.

Windmolens

De stelling over de verdubbeling van de weg tussen Emmen en Klazienaveen, de bevolkingskrimp en de leegstaande bedrijfspanden kunnen nog steeds rekenen op een hoge waardering. Als standpunt wordt het plaatsen van windmolens de laatste twee weken veel hoger gewaardeerd, terwijl onderwerpen als Shared Space en lantaarnpalen in het buitengebied meer uiteenlopend worden beoordeeld.

De stemwijzer van Emmen.kiest.nu is te vinden via deze link.

‹‹ Terug
Delen op: delen op facebook delen op google plus
REACTIES (36) Plaats een reactie
11 Feb 2014 17:21
Har co
Pvda word hier hoog weggeschreven.Zullen is zien wat ze hier van bakken graaiers.
11 Feb 2014 17:33
Wyke 47
Hoop in elk geval dat de grote drie niet angstvallig in stand worden gehouden door ingegeven instructies van ouders.
Dat jongeren nu durven stemmen op diegenen het goed met hun voor hebben.
De grote die zullen moeten inleveren en de kleinere partijen zullen naar boven kunnen klimmen.
Zodat er een gelijkwaardige klimaat komt in onze gemeente.
Misschien dat Emmen dan eens heel goed op de kaart van Nederland wordt gezet.
Met ons oude dierenpark en gezellige binnen dorp centrum.
11 Feb 2014 17:43
mien dobbelsteen
Het is de stemwijzer he,dat houd niet in dat we stemmen wat dat ding zegt.
Neem aan dat mensen ook nog kunnen nadenken.
11 Feb 2014 17:45
mien dobbelsteen
En het nieuwe dierenpark gaat heus door hoor maar dat zegt niks over het centrum,Een mooi park daar ofzo is ook mooi.
11 Feb 2014 18:34
Johnny N81
Het gaat ook om 800 adviezen, op een stemgerechtigde bevolking van ( even een schatting) 60 a 70.000? Kun je geen enkele conclusie uit trekken lijkt me.
11 Feb 2014 21:23
r peters
Harco for president.
11 Feb 2014 22:28
pietje puk
Moeilijk om een strategische keuze te maken. Lef is voorstander van Atalanta. Wakker Emmen durft de boel niet te stoppen.
Voor mij telt alleen het stopzetten van de bouw van dat verdomde park. Dan kom ik toch bij SOPN terecht.
Een goede peiling zou welkom zijn. ik wil strategisch stemmen en ik hoop dat anderen dat ook doen om zo dit gemeente bestuur te straffen voor hun arrogantie bij de besluiten rond deze bodemloze put.
12 Feb 2014 10:39
Geert Zwienesteert
Haha, Atalanta zit je wel enorm dwars hé? Als je zelfs al overweegt om SOPN te stemmen :D. Zijn er in je leven echt geen andere zaken om je druk om te maken?
12 Feb 2014 08:44
Louisa Drenthe
aangezien nog steeds niet de stemwijzer volledig is , kan je sowieso geen conclusie trekken lijkt me. Aantal partijen zijn de stellingen niet ingevuld, niet alle kandidatenlijsten staan erop enz.

onvolledig.

Maar goed, wel interessant om te zien wat er "beloofd" wordt op verschillende gebieden door verschillende partijen. Kopieren en over jaartje weer kijken.
12 Feb 2014 11:23
hiep hiep
Maar nu weet ik nog niet waar ik op moet stemmen!!
Want ze liegen toch alles aan elkaar!
12 Feb 2014 14:44
pietje puk
Als geboren Emmenaar stoort het mij als ik zie dat ze Emmen kapot maken. Ik zal ook alles doen om het tegen te houden. Al moest ik PVV stemmen deed ik het nog!
Deze prutsers moeten verdwijnen uit het centrum van de macht. Als dit doorgezet wordt, zal het een langslepende kwestie worden met een heel vervelend einde. En dan moeten we heel veel rotzooi opruimen. Maar verder ben ik idd heel gelukkig hoor. Zou het wel jammer vinden als ik als economisch vluchteling de gemeente moet verlaten....
12 Feb 2014 19:17
Louisa Drenthe
ik kan met je gevoelens wel voorstellen Pietje Puk..
Vandaag ook weer met redelijk wat mensen gesproken en hoor veel van dezelfde geluiden en meningen.
12 Feb 2014 20:07
Marc Kuiper
Wij leven gelukkig in een land waarin we zelf kunnen stemmen wie er in de gemeenteraad komt. Hier in Emmen hebben we een aantal partijen waar ik mijn bedenkingen bij heb. Dan praat ik niet over Wakker Emmen of Dop. Nee ik heb het dan over Sopn en Vrolijk Emmen. Sopn is een partij die niet van deze wereld is en waar mensen op de lijst staan die nauwelijks een op.eiding hebben en leven van handoplegging en kwakzalverij. Wat betreft Vrolijk Emmen kan ik kort zijn . Er word aangegeven een socialistische partij te zijn maar in het verleden blijkt dat er een andere politieke voorkeur is geweest.
13 Feb 2014 23:00
Louisa Drenthe
hoe bedoel je dat @Marc ??
Zelf heb ik me ook bij Vrolijk Emmen als kandidaat aangemeld. Denk dat er bij alle partijen mensen zitten die op eigen visie en gedachten bij een partij aangesloten zijn die het dichtste bij hun eigen ideeën zitten. Dan kan je erachter komen dat dat niet zo is.

Had tot 1,5 jaar geleden amper kaas gegeten van politieke systeem, ik gruwel van de huidige manier van politiek en ik heb me puur en alleen aangemeld als kandidaat raadslid omdat ik van mening ben dat er te veel besluiten genomen worden over mensen , terwijl er amper kennis is (of het interesseert ze niet) over de daadwerkelijke gevolgen.

De decentralisatie van zorg komt eraan en er zijn maar weinig mensen in de Gemeenteraad die zich ECHT verdiept hebben in wat er allemaal komt kijken bij die verschillende kanten van zorg. Ze hebben over het algemeen maar twee punten. Bezuinigen moet ..kunnen we niks aan doen... of er wordt keihard tegen alles aangeschopt..

Echter ontbreekt het aan kennis en interesse waar het om echte bezuinigingsmogelijkheden gaat. Dat zeggen veel mensen binnen de gemeenteraad zelf ook ! Dat ze er gewoon niet genoeg verstand van hebben. Logisch ! Want het is ontzettend veel...

Bezuinigen is nodig, daar ben ik het helemaal mee eens. De wijze waarop het nu echter gebeurd en wat de plannen van onze gemeente zijn , daar ben ik het echter niet volledig mee eens.

Kijk bv. naar de huishoudelijke hulp, ja..sorry, maar het is nou eenmaal een goed voorbeeld..

Er moest 3 miljoen bezuinigd worden in 2013... alleen het herindiceren, dus BETERE uitvoering van de wmo , doordat ze experts ervoor hadden ingeschakeld, zorgde al voor een bezuiniging van 23.5% van het volledige budget... 5.4 miljoen euro ! Daaruit hadden al veel mensen kunnen opmaken dat er toch wel beter werk verricht zou kunnen worden op de afdeling zelf.

Dit zie je ook bv. bij het Collectief Vervoer, 9000 voorzieningen zijn verstrekt, terwijl er maar 3500 worden gebruikt...wat gemeente dan doet, juist die 3500 mensen aanpakken ...terwijl ze eigenlijk beter kunnen gaan nadenken hoe het komt dat ze 5500 mensen een vervoersvoorziening hebben gegeven die ze niet nodig hadden ! Want met het indiceren gaat gewoon ontzettend veel fout !

Zolang ze 20.000 euro uitgeven en 1 jaar bezig zijn om een simpele vervoersvoorziening toe te kennen van 250 euro per kwartaal.. tja.. dan weet ik toch echt betere zaken waarop bezuinigd zou kunnen worden.

En ja... er zitten ook goede medewerkers daar, maar in het systeem gaat gewoon veel fout. Wat heel veel extra geld kost. En dat is zonde..

Een aangepast toilet..3 keer moeten wijzigen, nog niet in orde en gewoon 50.000 euro eraan uitgeven is absurd... en toch kan het hier in Emmen... zonder gevolgen...

13 Feb 2014 00:49
mien dobbelsteen
Het is gewoon een spel net als bij de kamerformatie,de meeste stemmen tellen niet maar de kliekjes die de meerderheid weten te krijgen,zie onze regering nu als voorbeeld.Ik mag hopen dat mijn gekozen partij in ieder geval meer zeggenschap krijgt puur uit menselijk beleid hier,wat hier heel erg nodig is.
13 Feb 2014 11:18
Vergeet Me nietje
@Louisa sta je op de lijst van Vrolijk , of hoe dat ook heten mag, je bent er zeker geschikt voor, als je het dan al niet bent.
13 Feb 2014 11:52
Emiel Von Amsbergen
Ja hoor vergeet me nietje, kijk op www.vrolijkemmen.nl , en dan nummer 2.
13 Feb 2014 11:55
Emiel Von Amsbergen
http://www.vrolijkemmen.nl/news/a2-lous-folkers/

Dat is Louisa, als het goed is :)
13 Feb 2014 23:09
Louisa Drenthe
ja klopt ! Ik sta op 2 van Vrolijk Emmen.
Reden voor keuze van Vrolijk Emmen is simpel.. de visie van hen , waar ik ook over heb meegedacht, staat mij gewoon aan.

We zitten niet vast aan een partij structuur. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn , want het belangrijkste is dat je de juiste keuze maakt bij belangrijke besluiten. Niet klakkeloos aannemen wat er verteld wordt, goed documenten lezen en de moeite nemen om met de inwoners te gaan praten waarover eventuele besluiten gaan !

Standpunten bij voorbaat innemen doe ik niet, neem bv. windmolens.. ik ben voor duurzame energie. Windmolens heb ik niet genoeg verstand van , ga ik me ook niet teveel in verdiepen want dan wordt je knetter is druk genoeg met wmo, bijstand enz. enz.. en juridische zaken daar houdt ik me liever mee bezig..

maar als een heel dorp tegen die windmolens is, ze wel bij hen in de achtertuin komen te staan en hun leefomgeving aantast... alle punten meegenomen, voordelen, nadelen...maar dan staat toch echt bij mij hun welzijn en gezondheid voorop.

Vond het heel lastig een partij te kiezen. Er is veel gaande en krijg maar eens zicht op hoe het er echt aan toe gaat in een partij. Heb een paar maanden bij GroenLinks rondgelopen en geholpen, maar er waren een aantal zaken waarin ik me niet kon vinden. Waardoor ik een andere keuze heb gemaakt.

Ik vraag niet om stemmen van mensen, ik ben ervan overtuigd dat iedereen zijn eigen keuze kan maken, heb zelf vooral de hoop dat er een goede verdeling komt en behoorlijk wat vernieuwing in de raad.

Het afgelopen jaar heb ik op de achtergrond ontzettend veel gedaan, vrijwillig, voor verschillende partijen, allemaal op het gebied van zorg en welzijn. En of ik nu wel of niet in de raad zal komen , daar ga ik toch wel mee door als ze dat willen ! Samenwerking is gewoon echt hard nodig, er moet veel kennis komen in de raad. En dat kan alleen maar als mensen dingen van elkaar willen leren en aannemen. Ongeacht hun eigen politieke voorkeuren. Want zorg...zou nooit gekleurd moeten zijn door politiek.
14 Feb 2014 00:07
Emiel Von Amsbergen
@Louisa, ook jullie hebben dingen in jullie verkiezingsprogramma stan wat je nooit niet waar kunt maken.

Pak nummer 2 , ik citeer : Corruptie door bestuurders en ambtenaren dient in haar visie strafbaar te worden gesteld. Als Vrolijk Emmen lucht krijgt van ontoelaatbare zelfverrijking zal zij er alles aan doen om dit aan te pakken!

Dit krijg je nooit voor mekaar, zie bv die stelende pvda'er van de daklozenkrant in Utrecht, gewoon wachtgeld krijgt die gast.
Zolang het pluche voor bepaalde figuren nog zo lekker zit, krijg je de corruptie er never nooit er uit.
Een rotte appel die te lang in een fruitmand heeft gelegen, kun je eruit halen, maar de rest van het fruit zal toch aangetast zijn.

Maar voor de rest staan er best wel goede dingen in jullie verkiezingsprogramma.... ik blijf denken.
14 Feb 2014 00:46
Louisa Drenthe
Ben ik met je eens Emiel dat wij dat als kleine lokale partij dat nooit voor elkaar krijgen... maar als je goed leest, we zeggen niet dat we dat kunnen veranderen, we geven wel aan dat wij van mening zijn dat dit strafbaar gesteld zou moeten worden !

Waar wij wel voor staan, als wij in de Gemeente misstanden tegen komen , dan zullen we er alles aan doen om dat aan te pakken.
Niet door in pers een paar keer flink uit te vallen en te blaten. Maar gewoon goed nadenken, uitzoeken of we zelf de juiste info hebben gekregen of denken te weten en vervolgens de op dat moment meest passende weg bewandelen. Dat hoeft niet in de krant met onze naam erbij en dan hopen stemmen te winnen, maar gewoon desnoods een melding bij burgemeester en vraag of hij dat wil/kan aanpakken. Of mensen, die zich bij ons met dit soort zaken melden, de juiste weg te wijzen zodat ze het zelf kunnen aanpakken op nette manier !
14 Feb 2014 01:13
Louisa Drenthe
corruptie is trouwens strafbaar... maar wordt veel te weinig onderzoek naar gedaan.
13 Feb 2014 12:19
Vergeet Me nietje
Oke
13 Feb 2014 12:21
Vergeet Me nietje
Dan wens ik haar in ieder geval succes, de komende verkiezingen.
13 Feb 2014 23:09
Louisa Drenthe
tnx
13 Feb 2014 23:15
Vergeet Me nietje
@louisa zet um op je bent rap van tong en in geschrift, je red het wel.
13 Feb 2014 23:25
Louisa Drenthe
moet wat korter leren schrijven :p
kijk, kennis van rechten heb ik en ben nog lerende..de nieuwe wmo en jeugdwet zal weer meer leerstof geven.
Heb best veel kennis, maar denk dat mijn sterkste kracht is dat ik gewoon de moeite neem om me helemaal in te lezen, uit te zoeken , onderzoeken, navragen enz. enz.

Ik moet nog veel leren. Denk dat mijn grootste struikelblok mijn rechtvaardigheidsgevoel is. Heb vaak mijn kop gestoten bij de politiek , vertrouwde mensen veel te snel en vaak bleek dat vertrouwen niet echt terecht helaas. En heb me vaak afgevraagd, moet ik me daar wel in begeven...is het niet besmettelijk :p

Mensen mogen hun eigen mening vormen, iedereen heeft zijn eigen mening en die respecteer ik. Ben niet afhankelijk van het oordeel van anderen. Zolang ik mezelf maar elke dag weer en mijn kinderen recht in de ogen kan kijken , dat ik eerlijk ben geweest en mijn best heb gedaan. Niet meer en niet minder dan dat.
14 Feb 2014 00:17
Emiel Von Amsbergen
Mensen mogen hun eigen mening vormen, maar hebben ze die nog???
Als een baas iemand van de werkvloer plukt, kom op kantoor jij!!! pakt een bezem, en zegt tegen de arbeider : weet jij dat dit een stofzuiger is???
Dan zeggen 8 van de 10, ja baas, U heeft gelijk.
1tjes zou zeggen, nouuuuu...U kon wel eens gelijk hebben maar zeker weten doe ik het niet.
En er is er maar 1 die zegt van : jij moet niet lullen baassie, want dat is een bezem en geen stofzuiger!
En zo'n laatste persoon ben ik een beetje :)
14 Feb 2014 00:27
Louisa Drenthe
nou ik hoop dat die eigen mening weer wat meer naar voren gaat komen. Want er mogen wel wat meer mensen opstaan en zeggen waar ze het wel of niet mee eens zijn !

Simpel voorbeeld, vorige week debat in Emmerhout, werd afgesloten door een wijkbewoner die ongezouten zijn mening gaf over de politiek, dat hij er gewoon totaal geen vertrouwen meer in had en het belachelijk vond dat er nog mensen zich als kandidaat raadslid daar wilden staan.

stuk of 7 kandidaatraadsleden/lijsttrekkers waren vooral zwaar beledigd en hadden zoiets van wat is dat ondankbare hond en weet je wel hoe belangrijk het is dat we hier staan...zijn ook gelijk vertrokken zonder die man een blik waardig te gunnen.

Kijk, die man heeft een reden waarom hij zo reageert. En wie zijn "wij" om daar over te oordelen, helemaal niet zonder eens het gesprek aan te gaan en te vragen hoe hij tot zijn standpunt is gekomen.
Bleek dat die man heel aardig was en heel goed kon uitleggen waarom hij dit gezegd had. En de reden... ik vond het eigenlijk heel begrijpelijk en nobel dat hij de moeite heeft willen nemen om de kandidaten dit te vertellen. Ik hoef het niet volledig met hem eens te zijn, maar begrip kan ik er 100% voor hebben en we hebben een goed gesprek gehad.
13 Feb 2014 23:42
Vergeet Me nietje
Dat korter schrijven zou ik in mailtjes moeten doen, waar mensen soms kort van stof zijn, kan ik van iets kleins, een heel verhaal maken. Ik heb je net opgezocht, op youtube, weet nu in ieder geval hoe je eruit ziet, dat wist ik niet, bij de Nieuwjaars receptie, anders had ik je vast aangesproken, komt vanzelf wel een keer.Louisa een mens is nooit te oud om te leren, en gewoon jezelf blijven. Wat dat vertrouwen betreft, je probeerd het, maar komt vaak bedrogen uit, toch moet je dan positief blijven, tenslotte zijn mensen niet allemaal gelijk, ga maar door zoals je nu bezig bent, dan kom je er wel, eerlijk duurt het langst, moet je maar denken.
14 Feb 2014 00:21
Louisa Drenthe
goh zijn we elkaar daar dan tegengekomen bij de nieuwjaarsreceptie ?? Haha, grappig, want ik heb echt geen idee wie jij bent !
14 Feb 2014 10:35
Emiel Von Amsbergen
Vergeet me nietje heeft wel eens op een foto hier op emmen.nu gestaan, alleen weet ik niet meer welk artikel, anders kon ik het even opzoeken.
14 Feb 2014 00:51
Vergeet Me nietje
En ik niet wie jij was,dat komt vanzelf goed.
14 Feb 2014 00:52
Vergeet Me nietje
@Emiel, zo mag ik het horen, wij noemen dat reetlikkers, oftewel kontkruipers
14 Feb 2014 12:22
Pulleke Pseudoniem
@Vergeet Me nietje,
Ik zal je op de Valentijnsdag niet vergeten.
Geen rode roos, geen harte kaart helaas.
Maar, ga nu lekker ontspannen op een stoel zitten
en ga naar de volgende site en geniet ervan.

http://www.youtube.com/watch_popup?v=GBaHPND2QJg&feature=youtu.be

Een hommage aan jou!!!
14 Feb 2014 13:35
Vergeet Me nietje
ZO dat was genieten, waande me int bijzijn van deze muzikale oubade, dank je, kheb er van genoten.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.