Music In Da House

Interessante box met New Order-producties verschenen

Door Koos Heeres op zaterdag 18 maart 2017 08:30
  • ignore touch

    Be Music © Factory Benelux

mail pinterest

New Order heeft een gigantische stempel gedrukt op de dance-muziek. In 1983 scoorde de formatie uit Manchester een wereldhit met de single 'Blue Monday', dat nog steeds te boek staat als een van de grootste elektronische klassiekers aller tijden.

Onder de naam Be Music begonnen de leden van New Order in de eerste helft van de jaren tachtig met het produceren van songs voor andere artiesten. Van deze producties zijn er 36 verzameld op de zeer interessante box 'New Order Presents Be Music', die vorige maand is verschenen op het in 2013 heropgerichte label Factory Benelux. De release, bestaande uit drie cd's, bevat materiaal, dat stamt uit de periode van 1982 tot en met 2015.

Het grootste deel van de nummers is verschenen op het legendarische Factory Records, dat actief was tussen 1978 en 1992. Het eerste grote succes kwam van Joy Division, dat met singles als 'Love Will Tear Us Apart', 'Transmission' en 'She's Lost Control' en de albums 'Unknown Pleasures' en 'Closer' Factory op de kaart zette als toonaangevend Engels indepedentlabel. Na de dood van zanger Ian Curtis gingen de andere bandleden verder als New Order.

De eerste cd bevat voornamelijk nummers, die door zanger Bernard Sumner onder handen zijn genomen. Factory wilde meetellen in de dancemuziek en slaagde daar uitstekend in. Het schijfje telt vele hoogtepunten, zoals bijvoorbeeld het zeer commerciele 'Reach For Love' (1984) van Marcel King. Op 'Security' (1990) van The Beat Club neemt Sumner de vocalen voor zijn rekening. De cd-single verscheen destijds op Robs Records, dat eigendom was van New Order-manager Rob Gretton. Helaas is hij in 1999 overleden. Ook 'Looking From A Hilltop' van Section 25 is zeer de moeite waard. Deze band maakte, net als New Order, een ontwikkeling door van postpunkband naar een elektronische formatie. Ook de nummers van onder andere Paul Haig (synthesizerpop), Quando Quango (elektronische funk) en Surprize (electro uit Italie) zijn zeer de moeite waard.

Op de tweede cd is recenter werk te vinden van onder Factory Floor en Tim Burgess. Laatstgenoemde is bekend als zanger van indieband The Charlatans. Burgess werkte ook samen met onder andere The Chemical Brothers in de single 'Life Is Sweet' (1995). Ook zeer interessant is bijvoorbeeld 'Bootsy' van A Certain Ratio. Deze band uit Manchester, die ook lang verbonden was aan Factory Records, mixte postpunk en funk met elkaar. De formatie onder leiding van zanger Jez Kerr schakelde eind jaren tachtig over op housemuziek. A Certain Ratio is nog steeds actief.

Bassist Peter Hook, die New Order een aantal jaren geleden heeft verlaten, staat centraal op de derde cd. Ook dit schijfje bevat vele sterke songs. Vermeldenswaardig zijn bijvoorbeeld 'All It Once' van Stockholm Monsters en 'Theoretical China' van Winston Tong. Deze muzikant was ooit lid van de Amerikaanse avantgardeformatie Tuxedo Moon. In 1985 was hij een aantal malen op de radio te horen met de zeer commerciele synthesizersingle 'Reports From The Heart'.

Bijzonder is ook 'Video 5-8-6' van New Order. Het is een lang instrumentaal nummer uit de begintijd van de band. Hierop zijn de contouren van 'Blue Monday' duidelijk hoorbaar. Het Engelse avantgardelabel Touch bracht 'Video 5-8-6' in 1997 uit op een cd-single. 'New Order Presents Be Music' bewijst dat New Order de laatste decennia een grote stempel op de elektronische muziek heeft gedrukt.

 

LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.