vinkje
DE STELLING
poll
Een hoofddoek op het werk: kan dat?
Het College voor de Rechten van de Mens heeft geoordeeld dat een Rotterdamse agente tijdens haar werk een hoofddoek moet kunnen dragen. De politie heeft het dragen van een hoofddoek voor haar werknemers verboden, omdat agenten neutraal moeten overkomen.

Onze stelling is: Een hoofddoek dragen op het werk moet kunnen.
dossiers
In de gemeente Emmen deed zich op 30 september 2015 een aardbeving voor ...
Eenmaal in de vier jaar vinden in Nederland verkiezingen voor de gemeent...
Bekijk afleveringen van het tv-programma over ondernemen en voor onderne...
In de rubriek Emmen.Toen laten we elke week een foto zien van Emmen uit ...
Emmen

René van der Weide: 'Ik neem veel ervaring mee'

Geplaatst op zaterdag 12 juli 2014 08:25
  • Wethouder René van der Weide © Eigen foto

pinterestmail

Emmen - Zijn critici zeggen smalend dat het niet veel kan worden, met een wethouder wiens enige bestuurservaring bestaat uit het werken als taxichauffeur. Wethouder René van der Weide, net vier weken in functie, is er niet van onder de indruk.

‘Er bestaat nu eenmaal geen wethoudersopleiding. Politieke ervaring is belangrijk en die neem ik na 8 jaar raadslidmaatschap en fractievoorzitterschap van Wakker Emmen wel mee in deze baan. De rest moet je in de praktijk met vallen en opstaan leren’, zegt de bestuurder.

Alle hens aan dek

Het is duidelijk dat we hier spreken met een nieuwe bestuurder. De voormalige werkkamer van VVD-wethouder Nynke Houwing is nog kaal en leeg. Geen foto’s of andere persoonlijke zaken, zelfs geen plant die de ruimte een beetje opfleurt. Ook nog geen souvenirs van werkbezoeken. Zelfs het bureau is nog grotendeels leeg. Niet dat Van der Weide het rustig aan kan doen. Integendeel. Het is alle hens aan dek voor de 26-jarige Wakker Emmen voorman. Anders dan in andere banen is een rustige inwerkperiode niet aan de orde. ‘Een achtbaan, maar in de leuke zin van het woord.’ Zo omschrijft hij de eerste weken van zijn wethouderschap. Er komen tal van dossiers, memo’s en vragen op zijn bureau. Deze zijn deels blijven liggen door de formatie en het kost tijd om je te verdiepen in tal van onderwerpen. ‘Als raadslid proef je de gerechten, zeg maar. Als wethouder sta je zelf in de keuken, dat is wennen maar bevalt me wel.’

De straat op

Hij mag dan nieuw zijn, de politieke kwesties gaat gewoon door en trekken zich niets aan van verkiezingen. ‘Dat betekent niet dat er geen keuzes zijn. Je krijgt een tal van erfenissen, maar in heel veel dossiers kun je gericht sturen. Een achtbaan en een rijdende trein, gelukkig houd ik wel van een beetje snelheid en word ik niet snel misselijk’, lacht hij.

Tot nu toe heeft Van der Weide het papierwerk nog onder controle en is er nog tijd over om de straat op te gaan. ‘Ik vind het belangrijk zichtbaar te zijn en benaderbaar voor burgers. Als wethouder heb je daar wel minder tijd voor dan als raadslid. Voordeel is wel dat je het beleid maakt en snel bij kunt sturen als je hoort dat er dingen niet goed gaan. Nee, voorbeelden heb ik nog niet. Kom over een halfjaar maar eens weer, zou ik zeggen.’

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Emmen.nu' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
REACTIES (53) Plaats een reactiereacties
profielfoto
12 Jul 2014 09:17
Drentse Eik
Reeds eerder gemeld, wat een flapdrol
profielfoto
12 Jul 2014 09:38
Jaap Panigale
Beste Drentse Eik,

Deze reactie zegt meer over je zelf als over v/d Weide, ik proef hier een stuk frustratie van een nederlaag, dit kan en mag, maar blijf het wel objectief zien.
profielfoto
12 Jul 2014 18:08
Louise dop
Beste Eik,
reneetje is een domme jongen. hij heeft verkeerde vriendjes.
meneer velzing fluistert hem steeds verkeerde stoute dingen in.
Wakker.emmen.nu met de journalist sjonnie van de schiphouwertjes schreef allerlei opstokende verhaaltjes. waarom deden velzing en schippie dit?? om er beter van te worden in de toekomst, en reneetje is er ingestonken en vele kiezers. arm emmen.
profielfoto
12 Jul 2014 18:49
Johnny N81
In welke zin worden die er beter van dan? Naar mijn idee was dat meer een podium om gal te spuwen voor deze heren, dan een opstapje naar een goede toekomst. En eigenlijk is dat nog veel smeriger.....
profielfoto
13 Jul 2014 13:38
beer van duin
Misschien in de toekomst wekelijks pagina's vol met mededelingen van de gemeente Emmen in Emmen.Wakker.Nu??
Als dank voor bewezen diensten???
Schiphouwertje zal er ook wel bij varen, de gladde praatjesverkoper.
Ook zal gemeente in toekomst externe adviesbureau's inhuren!
Goed opletten wie eigenaar is van deze "bedrijven"!
profielfoto
13 Jul 2014 09:47
Drentse Eik
Bron?
profielfoto
13 Jul 2014 10:19
andre schleper
Van der Weide heeft het hem wel geflikt.....! Afgunstig mensen dat deze jonge knaap het al zo ver gebracht heeft in dit wereldje...
profielfoto
13 Jul 2014 13:49
Louise dop
Ik heb wel bewondering hoe velzing en schiphouder het geregeld hebben dat taxi-chauffeur van weide deze prima betaalde baan als wethouder heeft "gekregen". Ik begrijp dat ook al de snoepreisjes zijn begonnen. Schandalig dat een wethouder naar europees parlement gaat, wat kost dat? Gaat von der weide tekst en uitleg geven?
profielfoto
13 Jul 2014 17:04
Johnny N81
Het heeft niks met afgunst te maken..... Reneetje heeft jarenlang overal tegenaan getrapt, sentimenten uitgebuit om stemmen te trekken en heeft bij de collegevorming eigenlijk al volledig gefaald, doordat hij vrijwel geen enkel speerpunt van het verkiezingsprogramma binnen heeft gesleept.
profielfoto
12 Jul 2014 11:27
Lotte Zelhem
Je moet ook wel met kritiek om kunnen gaan René.
profielfoto
12 Jul 2014 11:56
Drentse Eik
Jaap ik ben geen volksvertegenwoordiger, al ben ik dan een flapdrol dan heeft niemand er last.
Deze gekozen schreeuwlelijk met iq van een schoen moet de burgers van Emmen presenteren, deze kansloze flapdrol is nog te lui om zijn ogen te openen.

Bestuurlijke ervaring heeft deze flapdrol al helemaal niet, het is grote schande dat deze 37 graden überhaupt zich bezigd als bestuurder van gemeente Emmen

Een farce is wakker Emmen,"René "
profielfoto
13 Jul 2014 00:48
Jaap Panigale
En hoe voel jij je nu, Eikje
profielfoto
12 Jul 2014 12:00
Drentse Eik
Ps. Ik heb een bloedhekel aan slechte bestuurders, Emmen heeft al genoeg onkundige ambtenaren, en alles is party onafhankelijk .
profielfoto
12 Jul 2014 12:21
joop Moorman
Party onafhankelijk, of partij onafhankelijk. Zoek de verschillen. En ik zou zeggen geef hem het voordeel van de twijfel, dan zien we over een jaar wel weer.
profielfoto
12 Jul 2014 12:34
G Langius
"Ik neem veel ervaring mee" . Ja, als taxibestuurder met een TomTom, maar dat is wat anders als gemeentebestuurder zonder TomTom.
profielfoto
12 Jul 2014 12:38
G Langius
Rondom Emmen staan de laatste tijd veel borden met het verzoek de
TomTom uit te zetten; zou dat er iets mee te maken hebben, in het emmer (politieke) doolhof raak je snel de weg kwijt.
profielfoto
12 Jul 2014 12:34
japie krekel
geef die jongen een kans!!
profielfoto
12 Jul 2014 12:40
Drentse Eik
Als ik faal, word ik ontslagen, faalt René dan voelt elke inwoner van Emmen het in zijn portemonnee.

René zit dan lekker thuis met behoud van geld en een goed cv.

En ik kan mijn huis gaan opeten, daarom geen kans voor deze proleet.
profielfoto
12 Jul 2014 13:23
Durk Waringa
Heerlijk toch, nog tijd over om de straat op te gaan
profielfoto
12 Jul 2014 13:25
P.A Blokker
Wat wonen er in deze gemeente toch veel gefrustreerde mensen tjonge jonge geef ze toch een kans en bekijk of je ze later met de grond gelijk kan maken of niet
profielfoto
12 Jul 2014 14:15
Drentse Eik
Om tegenwoordig een baan te kunnen bemachtigen moet je aan de hoogste kwalificaties voldoen, deze dorps idioot Nitwits heeft totaal geen kwalificaties.

Ik ben niet gefrustreerd ik wil zijn antecedenten op zijn onkunde tonen.
profielfoto
12 Jul 2014 15:12
amu sant
Maar een titel voor je naam is ook geen bewijs, dat je dom bent. Dus ......., wacht lekker af en als je je huis moet verkopen vermeldt dat hier, dan behoed ik je voor de veilingmeesters, want die zijn ook van die flapdrollen.
profielfoto
13 Jul 2014 01:09
Jaap Panigale
Het zit echt diep he, Eikje, maar niet gefrustreerd
!!!!
profielfoto
13 Jul 2014 09:49
Drentse Eik
Jaap wat is jouw probleem!

profielfoto
13 Jul 2014 10:21
andre schleper
Pure afgunst die achterlijker reactie's van DRENTSE EIK!
profielfoto
13 Jul 2014 11:30
Drentse Eik
Andre, weerleg eens mijn reactie met een ondebouwing.

Afgunst is onder de oud verveenersdorpen gemeen goed, ik kom van een zanddorp daar wordt je op waarde geschat en niet op sentimenten
profielfoto
13 Jul 2014 12:03
amu sant
Ik kom ook van een zanddorp, maar mijn respect voor mensen, die niet van een zanddorp komen staat bij mij heel hoog. Ben jij dan een "NARCISTISCHE ZANDDORPER". Je moest je schamen met zo'n uitlating. Misschien stond jouw wiegje in een veenersdorp en hebben ze hem stiekem verplaatst.
Ik zou mijn naam maar veranderen in "ZANDDORPSE EIKEL" Is jouw huisarts toevallig geen veenersdorper?
Wat zal dan jouw hoogmoed een pijn lijden!!!!
profielfoto
13 Jul 2014 12:20
Drentse Eik
Reactie zonder ondbouwing en reageren als een bewoner van het veen, jammer heel erg jammer, zwartemeee !
profielfoto
13 Jul 2014 12:39
Drentse Eik
Tot slot Rene is niet de verlosser waar menig buitendorp bewoner op hoopt, Rene is gelijk aan Humelet en Derks, het zijn

Mooi weer verkopers anders niet.

profielfoto
13 Jul 2014 13:02
amu sant
En deze reactie vind jij onderbouwd?
Je lijkt wel, met alle respect, een veenersdorper. Zet je schijnvertoning maar uit, je wordt nu te doorzichtig.
En wat Rene betreft, heb jij een helderziend vermogen of verlang je naar een dikke duim om lekker op te zuigen?
profielfoto
13 Jul 2014 12:18
andre schleper
Onderbouwen.......lees gewoon die achterlijk reatie's van jou man....dat zegt toch genoeg!
profielfoto
13 Jul 2014 13:10
Drentse Eik
Trek Rene met een kar door het dorp, als steun betuin aan zijn funktioneren, ik blijf een realist,
Wakker Emmen en de rest van pluche zitten er voorzichzelf en niet voor ons buitendorpers.
profielfoto
13 Jul 2014 16:18
Johnny N81
Dat wist je toch van te voren neem ik aan...... Anders had hij toch wel duidelijk laten weten dat de buitendorpen er echt niet bekaaid vanaf kwamen, nu heeft hij dat sentiment gebruikt om stemmen te trekken.
profielfoto
14 Jul 2014 08:32
amu sant
Weet je nog wat Yvonne Kroonenberg zei over de Drenten?
Zoek het maar eens op en je ziet jezelf hiermee in de spiegel.
profielfoto
14 Jul 2014 13:33
Drentse Eik
Neen, maar dat ga jij mij vertellen.

Manman wat een haat amusant
Verder nog iets op je lever?

Kom maar op sta open voor alle kretiek op mijn persoon.
profielfoto
14 Jul 2014 17:44
amu sant
Je mist respect voor de medemens, wie het ook mag zijn.
profielfoto
14 Jul 2014 21:16
Johnny N81
Ze was dan ook in Assen en niet in de gemeente Emmen....
profielfoto
12 Jul 2014 13:33
Durk Waringa
Ach..de beleidsambtenaren doen het werk wel en leggen het kant en klaar op zijn bureau
profielfoto
12 Jul 2014 13:51
Dik Tevreden
Ervaring? Wat is ervaring? 8 jaar lang overal tegen zijn en overal tegenaan schoppen, mensen beschadigen met ongefundeerde moties van wantrouwen. Dat is geen politieke ervaring in verantwoordelijkheid!
8 jaar lang heeft René zich laten leiden door een stelletje verkeerde vrienden. Sluwe vossen die René voor hun karretje wisten te spannen. René was bij BGE voor het Atalanta project, maar tegen de verkiezingen voor WE was hij opeens tegen. Want dat kwam hem en zijn onverantwoordelijke maatjes beter uit bij de verkiezingen. René stemde in met de plaatsing van windmolens in Emmen, maar tegen de nieuwe verkiezingen was hij en het gepeupel opeens tegen plaatsing. Want dat kwam hem en zijn maatjes beter uit bij de verkiezingen!
René is in zijn hart geen verkeerde jongen, maar heeft zich de afgelopen jaren teveel voor het karretje van anderen laten spannen. Nu moet hij de verantwoordelijkheid dragen voor alle projecten van de gemeente. Soms moet je kiezen uit twee slechte voorstellen, omdat er gewoon wat moet gebeuren. Ieder probleem heeft een oplossing, ook al is dat niet altijd de beste oplossing. Als René zich een beetje wil laten leiden door de mensen die wel deskundig zijn en verantwoordelijkheid willen dragen dan komt het misschien nog wel goed.
profielfoto
12 Jul 2014 16:25
Jannie v.d. Veen
Rene vd Weide is geslaagd wanneer de windmolens er niet komen. Ik heb daarom ook op Wakker Emmen gestemd. Het zal toch niet waar zijn dat met 3 Wakker Emmer-wethouders er toch windmolens komen. Reneetje, zet hem op jongen!
profielfoto
12 Jul 2014 16:41
Johnny N81
Door de houding van Reneetje is de gemeente al 'overruled'. WE heeft dus geen invloed meer op het plaatsen van die dingen, en al helemaal niet meer over de locatie.
profielfoto
12 Jul 2014 18:28
Durk Waringa
Precies en daarom is onze Renee ook niet verantwoordelijk als ze geplaatst worden.


profielfoto
12 Jul 2014 18:54
Johnny N81
Als je zo hard roept dat ze niet gaan komen, en ze komen alsnog, dan ga je natuurlijk wel heel hard op je muil. En helemaal als blijkt dat zijn houding er helemaal aan heeft bijgedragen dat de gemeente overruled wordt. Een bestuurder met ervaring was dat niet overkomen ( althans niet op deze manier).
profielfoto
12 Jul 2014 23:38
Louisa Drenthe
dit keer ben ik het voor 1 keer helemaal met u eens meneer Johnny

Een bestuurder met ervaring had gewoon nooit iets geroepen als wethouder, waarvan hij van te voren al weet dat hij het niet waar kan maken. Zal straks veel blah blah blah eromheen gedraai zijn..zo hebben we het niet gezegd, dat hebben we niet bedoeld enz. Maar goed, dat kennen we al jaren hier in Emmen.
profielfoto
13 Jul 2014 09:38
Johnny N81
Nou, meer het feit dat hij zich de kaas van het brood laat eten door niet op te komen dagen bij provinciale staten. Het is niet gezegd dat hij door op te komen dagen had kunnen voorkomen overruled te worden, maar een meer ervaren wethouder had geweten dat het een zeer domme strategie is om niet heen te gaan.
profielfoto
13 Jul 2014 10:10
Sjef van Oekel
4 reacties en 3 x het woord overruled laten vallen, dat is toch wel knap.
profielfoto
13 Jul 2014 16:19
Johnny N81
Niet zo moeilijk, gewoon typen. En het dekt de lading, dus waarom niet?
profielfoto
12 Jul 2014 21:31
japie krekel
wat gaat drentse eik te keer afgunst jaloers????????
profielfoto
13 Jul 2014 10:09
Drentse Eik
Japie,


Even voor de goede orde, de tandem Riekus Velzing Rene vd Weide zijn door hard te schreeuwen zelf in hun sprookje zijn gaan geloven.

Ik mag als inwoner van Emmen gebruikmaken van het zelfde krakeel als WE
In dit geval mag ik zeggen dat het allemaal kut is en gaat met Rene,
onderbouwing is niet nodig lekker op het sentiment spelen zoals WE
profielfoto
12 Jul 2014 21:48
P.A Blokker
Hij moet een oude lengte maat achter zijn naam zetten goh wat een eikel
profielfoto
12 Jul 2014 22:07
Louisa Drenthe
Vind het vooral jammer dat hij als een blad aan een boom is omgeslagen. En kennis, ja hij heeft 8 jaar raadslid ervaring, dat is iets anders dan bestuurservaring.

Denk dat hij er snel genoeg achter gaat komen dat niet alles aangedragen wordt aan informatie op commando. En de afstand tussen "burger" en wethouder toch een heel stuk groter is geworden dan als raadslid die na elke vergadering gezellig met zijn kameraden enz. de kroeg nog even induikt. En makkelijk aanspreekbaar is.

Die windmolens, ze kunnen het zo hard roepen, maar ik denk dat het meer een uiting is om de kiezers toch nog iets tevreden te houden. In augustus wordt waarschijnlijk wel duidelijk dat het college daar nog weinig over te zeggen heeft. Dat wisten ze al van te voren. Dus waarom riepen ze het zo hard ?

Misschien omdat Wakker Emmen anders wel heel erg karig uit de onderhandelingen om het bestuursakkoord is gekomen ?

Op twitter is trouwens een account onder de naam Wakker Drenthe die zegt mee te doen aan de provinciale verkiezingen. Aantal wakker Emmen mensen en uit andere gemeenten wat ik ervan begrepen heb. Ze zijn echter totaal niet te spreken over Wakker Emmen. Wie weet wat er loos is binnen die partij ??

profielfoto
13 Jul 2014 09:52
Drentse Eik
Waar Riekus is, is oorlog.
profielfoto
13 Jul 2014 08:17
Klaas 63 pp
De beste voetballers van de wereld zitten voor de TV of staan lallend in het cafe.
LAAT EEN BERICHT ACHTER