vinkje
DE STELLING
poll
Een hoofddoek op het werk: kan dat?
Het College voor de Rechten van de Mens heeft geoordeeld dat een Rotterdamse agente tijdens haar werk een hoofddoek moet kunnen dragen. De politie heeft het dragen van een hoofddoek voor haar werknemers verboden, omdat agenten neutraal moeten overkomen.

Onze stelling is: Een hoofddoek dragen op het werk moet kunnen.
dossiers
In de gemeente Emmen deed zich op 30 september 2015 een aardbeving voor ...
Eenmaal in de vier jaar vinden in Nederland verkiezingen voor de gemeent...
Bekijk afleveringen van het tv-programma over ondernemen en voor onderne...
In de rubriek Emmen.Toen laten we elke week een foto zien van Emmen uit ...
Emmen

Wethouder Jan Bos: 'Geen grote politieke wijzigingen'

Geplaatst op zaterdag 26 juli 2014 08:25
  • Wethouder Jan Bos © Eigen foto

pinterestmail

Emmen - Met een brede smile verwelkomt wethouder Jan Bos zijn bezoeker. De nieuwe Wakker Emmen-wethouder heeft de werkkamer van zijn CDA-voorganger Henk Jumelet in gebruik genomen en heeft het duidelijk naar zijn zin.

`Het is een geweldige baan. Ik moet alleen wennen aan die enorme hoeveelheid stukken die je moet lezen. Het ene stuk heeft tien bijlagen en de volgende bijvoorbeeld vijftig. Uitslapen op zondag is er dus niet meer bij', grapt de kersverse gemeentebestuurder.

Niet alleen het bureau van Jumelet maar ook een deel van zijn portefeuille is nu in handen van Wakker Emmen. De werkkamer ziet er niet anders uit dan voor de verkiezingen. Hetzelfde geldt trouwens voor bijvoorbeeld het WMO-beleid van dit nieuwe college. De gemeente voert nu al een aantal WMO-taken uit, waaronder de veelbesproken huishoudelijke hulp. Vanaf volgend jaar komt de hele WMO op het bordje van de gemeenten. Henk Jumelet werd bekritiseerd om zijn optreden, als het ging om bijvoorbeeld de huishoudelijke hulp. Banen en kwaliteitsverlies zouden aan hem te wijten zijn. De verkiezingswinst van Wakker Emmen en het aantreden van wethouder Jan Bos namens die partij zou alles anders maken.

`Verwacht van mij geen grote politieke wijzigingen', valt Bos met de deur in huis. Dat kan simpelweg niet. Er zit een nieuwe wethouder maar die moet straks WMO beleid maken met minder geld. En daar is niets aan veranderd door de verkiezingen.'

Meer zelf doen

Zijn boodschap aan de Emmenaren is simpel: `De komende jaren zal iedereen zelf meer moeten doen als het om zorg gaat. Eerst kijken wat je zelf nog kunt en waar familie of vrienden nog kunnen bijspringen. Daarna komt de professional pas in beeld.'

De gemeente wil wel de inwoners meer betrekken bij haar beleid. Niet de ambtenaar maar de Emmenaar zelf kan volgens Jan Bos het beste beoordelen of de gemeente haar werk goed doet. `De tijd dat de gemeente bepaalde wat goed was, is voorbij. De klant moet aangeven of iets goed of fout gaat zodat we indien nodig snel in actie kunnen komen. Daar mag de kiezer mij over vier jaar op afrekenen', besluit de Wakker Emmen bestuurder.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Emmen.nu' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
REACTIES (24) Plaats een reactiereacties
profielfoto
26 Jul 2014 08:51
. Emmertje.
LOL, je zou maar op WE gestemd hebben. Voel je je ook mooi verneukt. Die windmolens komen er gewoon en de WMO gaat gewoon verder zoals het begonnen is.

Maar ja, dat kon je op je klompen aanvoelen en is ook menig maal tegen gewaarschuwd.
profielfoto
26 Jul 2014 10:03
Sjef van Oekel
Helaas voel ik mij 3 x verneukt. 3x?? ja 3x.
Ik heb namelijk voor mijzelf, mijn partner en mijn schoonvader op WE gestemd.
Mijn schoonvader is op leeftijd en ja dan weet je het wel, hij zegt tegen mij : wel op WE stemmen he!!!
Ja pa, doe ik zelf ook.
Als er nu weer verkiezingen zouden zijn dan kreeg WE een stem of 6 schat, en dan schat ik het hoog in, voor de goede orde.
Maar ja, het is net landelijk de pvda, iedereen walgt achteraf van die partij, maar toch stemmen er weer malloten op.
profielfoto
26 Jul 2014 11:06
Johnny N81
Maar emiel, dit wist je toch van te voren hoop ik? Je had toch niet echt verwacht dat WE met minder geld meer kon doen terwijl ze er geen serieus plan voor hadden liggen?
profielfoto
26 Jul 2014 12:37
Pulleke Pseudoniem
Een ieder, ook de politieke partijen moeten een kans krijgen.
De PvdA heeft hem ook gehad en heeft hem verknald.
Ook WE moet een kans krijgen en wie weet,
wordt het nog de grootste partij van Emmen.
Vandaag word je vereerd en morgen,
word je in de goot geworpen.
Zo is het toch bij ons?
profielfoto
26 Jul 2014 13:13
Johnny N81
Probleem is dat je het nooit goed kan doen, zo zal het altijd zijn in de politiek.

Maar, dat mensen zich nu bedonderd voelen terwijl het gewoon niet kon wat WE beloofde, daar hebben we het over. Zij zouden het wel even anders doen, terwijl ze totaal geen realistisch plan hadden. Ze konden het überhaupt al niet goed doen, en toch stemden ze er op.
profielfoto
26 Jul 2014 08:56
Drentse Eik
Muwhahaa, wat een natte krant.
profielfoto
26 Jul 2014 12:39
amu sant
Moet ook niet in de regen laten liggen.
profielfoto
26 Jul 2014 09:52
Louise dop
Hoe moeten rieks (velzing) & sjonnie (schiphouwer) dit geneuzel nu verkopen aan WAKKER/NU/EMMEN-stemmers verkopen????
profielfoto
26 Jul 2014 10:20
G Langius
Bij Jan Bos denk ik altijd aan de stylist uit Hierden, een rondje van 32 blank.
Een allrounderschaatser, die zich ontwikkelde tot sprinter en wereldkampioen werd.
Deze JB komt met zijn partij in een sneltreinvaart in de politieke arena, hopelijk voor hem ontwikkelt hij zich tot een gedegen allrounder. Paradoxale symboliek:het
allroundschaatsen lijkt zijn langste tijd te hebben gehad.
profielfoto
26 Jul 2014 10:49
herry thole
gewoon meer zelf doen met minder geld, ook de boodschap van Jumelet, daar had WKE moeite mee en Doppie ook
profielfoto
26 Jul 2014 14:00
Louisa Drenthe
misschien meer kennis zodat het geld beter besteed kan worden ?

wmo 9000 taxipassen verstrekt waarvan maar 3500 daadwerkelijk gebruikt worden...
dan worden die 3500 aangepakt om te bezuinigen.. maar waarom gaan ze niet eens kijken waarom 6500 indicaties foutief gesteld zijn ? Scheelt veel meer geld...

wmo schoonmaak, weten we inmiddels alles van toch... vorig jaar maakten de bedrijven ca. 2.6 miljoen winst op de schoonmaakondersteuning... beetje lastig te verkopen aan de inwoners of niet dan... komt voor gemeente, door te kiezen voor vooraf vastgesteld budget per gebied, op ca. 24 euro per geleverde uur schoonmaakondersteuning uit....

zo duur is het nog nooit geweest. En wie draait ervoor op, juist wederom de klant die tijdens vakantie ineens zonder vervangende hulp zitten ! Waarvan de was niet meer gedaan wordt en verwezen worden naar dure wasservice enz.

Wakker Emmen heeft steeds geroepen dat het anders moet, het KAN ook anders en goedkoper. Ze hebben er alleen zelf te weinig verstand van om het geroeptoeter om te zetten in daadwerkelijke voorstellen tot wijzigen van werkwijze en beleid.

Zo heeft Wakker Emmen wel meer geroepen. Maar uiteindelijk zijn ze nu helemaal koest. Ze blaten nog wat over windmolens, waarvan iedereen zo ongeveer wel weet dat dit niet tegen te houden valt omdat het allang besloten is.

De vraag is, houdt Wakker Emmen dit 4 jaar vol, weet de burgemeester (arme man ) ze continu te redden ? Zoals ook al gebeurde tijdens de laatste vergadering.
En dan de grote vraag....hoeveel zetels zullen ze bij de volgende verkiezingen krijgen als de mensen zeker weten dat praatjes geen gaatjes vullen....
profielfoto
26 Jul 2014 14:03
Louisa Drenthe
en nee, ik heb niet op Wakker Emmen gestemd... had graag in elk geval 1 van de wethouders niet als wethouder gezien. Hebben ze me niet in dank afgenomen toen ik dat vertelde. Deze Wethouder zit er volgens mij ook niet voor en namens Wakker Emmen, maar puur omdat ze zelf totaal geen idee hadden van wie ze in hemelsnaam voor het ontzettend zware WMO pakket daar moesten neer zetten.

En de macht van 3 zetels heeft duidelijk verblindt.... jammer. had dat echt niet verwacht. Tegelijkertijd...wat is er nou wel zuiver in de politiek ?
profielfoto
26 Jul 2014 14:26
Wyke 47
Denk, dat als je de huidige politiek bekijkt en aanhoort, gemeentelijk en landelijk, zitten ze er allemaal voor hun eigen ikkie. Als mijn portemonnee maar gevuld blijft en ik een goede oude dag mag krijgen, wat doet de burger mij dan nog.
Kijk maar als voorbeeld naar Jetta Klijnsma, laat haar eigen lotgenoten toch verschrikkelijk in de steek. Het is toch meer dan erg dat zo'n vrouw over gehandicapten en WSW bedrijven mag beslissen? WE gaat nu ook lak krijgen aan de burger, ze hebben gekregen wat ze wilden, een goede baan en daarmee kunnen ze ook aan zelfverrijking beginnen. Denkt er iemand dat WMO eerlijker wordt verdeelt nu? De mensen moeten zichzelf bedruipen en maar hopen dat familie, vrienden en buren een helpende hand toesteken. Wat naar mijn mening ook wel al veel gebeurt. In onze omgeving in ieder geval wel al. Ons landje glijdt wat normen en waarden betreft steeds verder af en dat ligt niet aan onze bewoners maar meer aan de leiders, die hebben geen enkele aversie meer met medemensen, daar telt alleen geld nog maar.
profielfoto
26 Jul 2014 15:24
Louisa Drenthe
er zijn ontzettend veel mantelzorgers Wyke.. en zelfs wmo consulenten, mensen van Sedna, MEE enz. zeggen ; ze kloppen pas aan voor professionele hulp als ze echt geen alternatieven meer hebben en de mantelzorgers zwaar overbelast geraakt zijn.

Stomme is, ook alle instellingen zeggen dat dit grandioos fout zal gaan vanaf 1 januari 2015 helemaal..met de woorden ; misschien is het wel de bedoeling van de gemeente dat het eerst compleet fout gaat, kunnen ze daarna de vinger naar overheid wijzen.

alleen zo jammer dat dit over de ruggen van kwetsbare kinderen en volwassenen gaat die zich vaak niet eens hiertegen kunnen verdedigen.
profielfoto
26 Jul 2014 18:29
Johnny N81
Het is ook de overheid die het probleem veroorzaakt, door ondoordacht dit door te schuiven naar de gemeenten. Er is de afgelopen jaren al enorm bezuinigd, kijk eens naar Amsterdam waar ze er 250 miljoen op bezuinigd hebben.
profielfoto
26 Jul 2014 22:41
Wyke 47
Hé, eindelijk eens een reële reactie van Johnny, natuurlijk is ons kabinet hier debat aan. De gemeenten laten zich met een rietje in het zand sturen. Ze hadden vanaf het begin duidelijk moeten zijn in hun tegen reacties dat ze met deze bezuinigheden dit niet konden dragen. Maar het liefste van de klas zijn wil toch iedereen? Dat kost nu vele gemeenten hun kop. Als je groot doet en net doet of je veel in huis hebt en naderhand moet opbiechten dat de reserves tegen vallen, is niet leuk. Maar ons kabinet moet z'n verantwoordelijkheid nemen voor onze ouderen, zieken en gehandicapten en dat doen ze niet en helemaal niet de partij zich altijd op de voorgrond hebben gezet dit wel te doen, de PVDA. Dit doet pijn bij oud partijgenoten en dat hebben ze nog niet door.
profielfoto
27 Jul 2014 09:53
Johnny N81
Als je goed hebt opgelet had je geweten dat ik reeel ben op dit punt, heel wat reeler zelfs dan velen hier. Ik heb er constant op gewezen dat de gemeente door de rijksoverheid richting een ander beleid wordt gestuurd. Of je het eens bent met dat beleid of dat het het enige beleid is, dat is wat anders.

En dat de reserves niet voor de WMO kunnen worden aangewend moge duidelijk zijn, al was het maar omdat het een zeer ongezonde situatie is als de reserves daarvoor aangewend moeten worden omdat dan gewoon teveel wordt uitgegeven voor de WMO wat op termijn onhoudbaar is.
profielfoto
28 Jul 2014 00:43
Louisa Drenthe
je kan wel alles afschuiven naar overheid... maar dat is ook niet realistisch Johnny. Er wordt hier in de gemeente al jarenlang veel geld "weggegooid" veelal door foutief indiceren. Aan ene kant is jaren zomaar van alles verstrekt wat vaak overbodig was, waar aan de andere kant verstrekkingen die noodzakelijk zijn , zijn afgewezen. Er zijn al jaren ontzettend veel bezwaarschriften. Afgelopen 2 jaar zelfs enorm veel rechtszaken, waarbij gemeente 9 vd 10 keer aan het kortste eind trekt.

Kanteling in de zorg is zeker noodzakelijk. Dat werkt niet door alles maar op een hoop te gooien en weg te gooien.

Dat persoons verbonden budget wat de gemeente heeft bedacht , maar nog niet heeft uitgeprobeerd, zou al een heel stuk kunnen helpen en oplossen. Een virtueel budget voor zorg. Een plan is ook goed idee. Maak een totaal plaatje en bepaal daarop wat er nodig is, vertaal het in virtueel budget en laat de gezinnen/klanten zelf de zorg inkopen die ze nodig hebben. Virtueel maakt het veiliger dan een PGB waarbij geldbedrag gewoon maar op de rekening wordt gestort. Dit is zeer gevoelig voor fraude. Zowel van pgb budgethouders, als van de vele zorgaanbieders die mensen snel van hun budget af kunnen helpen.

Geen dure aanbestedingen, het lijkt voordelig om aan te besteden. 1 aanbieder per gebied, die vervolgens weer allerlei andere onderaannemers moet inhuren om toch de noodzakelijke zorg te kunnen leveren. Door deze constructie verdwijnt er nu al ontzettend veel geld. Dat moet je zien te voorkomen om uit te kunnen komen met het nieuwe budget. Als gemeente het goed aanpakt, kunnen ze zelfs geld overhouden. Op dit moment verdwijnt nl. het grootste deel van het zorggeld naar andere zaken dan zorg.
profielfoto
28 Jul 2014 01:04
mien dobbelsteen
WMO pgb bestaat en loopt al hoor.
profielfoto
27 Jul 2014 01:01
mien dobbelsteen
Tja we kunnen ook eens beginnen met te kijken naar diegene die nu WMO krijgen en die het eigenlijk minder of niet nodig zijn?
Want daar heeft de gemeenteEmmen er veel van door het vroegere beleid.
Dus zorg geven aan degene die het idd nodig zijn!En die zijn nu de dupe van dat die anderen nog steeds dezelfde uren krijgen terwijl het niet nodig is.
Daarop kan bezuinigd worden.
En dan kunnen mensen die het nodig hebben de hulp goed aangeboden krijgen
profielfoto
27 Jul 2014 01:05
mien dobbelsteen
En stoppen met de gebiedsaanbesteding,laat de mensen allemaal met een WMO PGB zelf de zorg inkopen daar waar ze willen.Mensen kopen dan in wat ze nodig zijn zonder tussenkomst van een aanbieder die wel even zal zeggen wat er wel en niet mag.
profielfoto
30 Jul 2014 16:26
Louisa Drenthe
PGB is voor heel veel mensen niet geschikt. Zie je nu ook al, vooral mensen die kwetsbaar zijn en minder mondig, worden al snel slachtoffer van oplichting en fraude. Zij zijn als budgetbeheerder altijd aansprakelijk, zelfs als ze het beheer door een bewindvoerder laten doen.

Er is pas geleden nog weer een budgetbeheer kantoor gesloten op verdenking fraude. Tig instellingen zijn in fraude onderzoek e.d.

Een virtueel budget is veel beter te controleren. Zowel veiliger richting budgethouder als richting mogelijke aanbieders.
profielfoto
29 Jul 2014 08:46
Louisa Drenthe
ik heb het niet over PGB maar over PVB Persoons Verbonden Budget.Virtueel budget, dus geen geld op de rekening van de klant, maar dat blijft "veilig" bij gemeente op de rekening.
profielfoto
29 Jul 2014 19:15
Wyke 47
En ik heb al een paar keer meegemaakt dat geld van het WMO voor andere doeleinden werden gebruikt of gepakt. O.A. voor FC Emmen, een aantal jaren geleden alweer, maar het werd toen heel snel terug gestort. Daarna is mijn vertrouwen in het beheren van onze gemeente van het WMO-geld heel erg gedaald en nu met hun grote plannen en fouten die hierbij worden gemaakt voorzie ik weer overhevelen van geld dat van WMO niet allemaal wordt gebruikt voor diegene die het nodig hebben. En, Johnny, natuurlijk weet ik dat jij altijd hebt aangegeven dat de overheid debat is voor het geld van WMO. Jij spreekt over reserves die de gemeente niet kan aanwennen voor WMO, maar andersom wel? Want ik denk dat WMO niet zit te wachten op de reserves van onze gemeente maar gewoon op het hele bedrag dat onze gemeente van de overheid krijgt. En ik proef uit de keukentafelgesprekken dat ze hier graag heel veel op willen bezuinigen.
LAAT EEN BERICHT ACHTER