vinkje
DE STELLING
poll
Onderwijsstaking
Het basisonderwijs gaat op dinsdag 27 juni één uur staken. Onze stelling: Het is onterecht dat het onderwijs staakt voor een beter salaris.
dossiers
Publicaties van de jaarlijkse Zuidenveldtentoonstelling in Zuidoost-Dren...
In de rubriek Emmen.Toen laten we elke week een foto zien van Emmen uit ...
Niet alleen zijn archief blijkt indrukwekkend. Van hetzelfde kaliber zij...
Museum Collectie Brands in Nieuw Dordrecht herbergt sinds vijf jaar in z...
Emmen

Taskforce gaat toekomst Philips Emmen onderzoeken

Geplaatst op vrijdag 23 januari 2015 14:25
9 reactiescomments
  • Jacques Tichelaar. © René Legerstee

pinterestmail

Emmen - Op initiatief van Commissaris van de Koning Jacques Tichelaar heeft een Drentse bestuurlijke delegatie en de top van Philips overlegd over de toekomst van de armaturenfabriek in Emmen. Een taskforce gaat daarvoor onderzoek doen.

Ook wordt, onder voorzitterschap van werkgeversorganisatie VNO/NCW, onderzocht op welke wijze er zoveel mogelijk werkgelegenheid behouden kan worden.

De taskforce zal bestaan uit vertegenwoordigers van Philips, de gemeente Emmen, de provincie Drenthe, het ministerie van Economische Zaken en VNO/NCW. Commissaris Tichelaar en ceo Hans de Jong van Philips geven de werkgroep de opdracht mee om grondig onderzoek te doen naar het voorgenomen besluit om de vestiging van Philips Lightning in Emmen eind 2016 te sluiten.

Mocht de uitkomst zijn dat sluiting van de vestiging onvermijdelijk is, dan zullen de betrokken partijen alle mogelijke alternatieven bekijken die zijn gericht op behoud van werkgelegenheid, of het scheppen van vervangende werkgelegenheid. De Taskforce brengt binnen drie maanden verslag uit.

Demonstratie

'U als werknemers hebt recht op duidelijkheid over uw toekomst. Die duidelijkheid komt er snel', beloofde Tichelaar na afloop van de bijeenkomst aan personeelsleden van Philips Emmen. Zij hielden vandaag een demonstratie op het plein voor het provinciehuis.

Philips voelt een zware verantwoordelijkheid voor het personeel in Emmen, aldus de heer De Jong. 'Wij waarderen de betrokkenheid van de regio en zullen graag een bijdrage leveren.'

Lees ook:
Dossier 'Sluiting Philips Lighting Emmen'

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Emmen.nu' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
REACTIES (9) Plaats een reactiereacties
profielfoto
23 Jan 2015 14:49
pietje puk
De overheid moet gewoon niets meer van Phillips afnemen. De fabriek voortzetten onder een nieuwe naam en daar de armaturen afnemen.
Als ze eens op die manier zorgen dat bedrijven het in hun portemonnee gaan voelen bedenken ze zich wel twee keer voordat ze geld aan de binnenlandse economie onttrekken.
Het wordt tijd dat Nederland eens voor zichzelf gaat zorgen en Europese regelgeving laat voor wat het is....
profielfoto
23 Jan 2015 16:38
Man met de Hamer
Ja dan komt 't wel goed met Nederland! Als ondernemer moet je anticiperen, als je spullen ergens anders goedkoper kan krijgen of kunt laten maken moet je dat doen. Doe je dat niet dan doet je concurrentie dat wel! Jij haalt je boodschappen toch ook waar je de beste prijs/kwaliteit krijgt? En nu niet komen met 't verhaal dat jij wel bij de plaatselijke supermarkt haalt, ook als 't daar 2x zo duur is... Voor de meeste mensen werkt 't namelijk niet zo en dat is ook gezond. Marktwerking noem je dat!

En dit soort onderzoeken kosten veel geld en leveren niets op... Ja stemmen misschien omdat 't lijkt dat de partijen er alles aan gedaan hebben om de werkgelegenheid te behouden.
profielfoto
23 Jan 2015 17:28
P.A Blokker
Volgens mij gaat het in deze zaak erom dat phillips winst maakt en dat vinden ze niet genoeg, en daar ergeren de mensen zich aan, kunnen die bedrijfsleiders beter hun baan opzeggen en voetballer worden dan krijgen ze vanaf hun 16 jaar al 100.000
euro in de week, maar probeer het niet tenkoste van de goed willende arbeider want dat is het probleem
profielfoto
23 Jan 2015 19:07
H Brinkers
Philips krijgt nog steeds jaarlijks subsidie van Den Haag voor zijn "Research en Development" afdeling.
De sluiting van Lightning Emmen heeft alleen maar ten doel het bedrijfsresultaat te verbeteren. Het gaat dus niet om werknemers, maar de mogelijke winsttoename die aandeelhouders kunnen verwachten.
profielfoto
23 Jan 2015 17:27
japie krekel
als dit soort bedrijven ooit geld hebben gekregen van de staat eerst terug betalen en dan oprotten en nooit meer een product kopen van deze oplichters
profielfoto
23 Jan 2015 20:30
Jopie Wolters
Dat wordt een probleem japie, want koop jij nu ineens een panasonic tv, draai die maar los, zul je zien het stikt van de philips onderdelen.
Of een staafmixer van braun, draai maar los, zul je het zelfde zien.
Koop je een philips tv zul je zien dat die vol zit met blaupunkt onderdelen om maar wat te noemen.
Wat je ook koopt, maakt geen zak uit.
Beter was dat de mensen die bij dit bedrijf werken zich allemaal, maar dan ook allemaal, ziek melden, kunnen het werk niet meer aan, overspannen want ja wat brengt de toekomst.
Als je toch weet dat je binnenkort op straat staat ga je toch sowieso geen cent meer verdienen voor je baas waar je slaaf van was?
profielfoto
23 Jan 2015 21:02
B Haas
Zeker joost dat is de oplossing om je ziek te melden. Wat is dat een slappe manier, om van te kotsen bah bah. Mentaliteit van niks.
profielfoto
23 Jan 2015 21:26
amu sant
Zoals jullie aan de stand van mijn armen en handen zien, geef ik me over en stap ik uit de politiek. Ik ga nu theologie studeren en dan heeft de stand van mijn armen en handen een andere betekenis. Maar mijn probleem is, dat ik van de PvdA ben en niet van het CDA.
Weten jullie hiervoor een oplossing, graag snel, want mijn armen en handen worden moe.
profielfoto
28 Jan 2015 12:39
Levens Genieter

Wientjes: 'Openhouden fabriek Emmen hoogste prioriteit'

Geen politici

Hij is blij dat er geen politici in de Taskforce zitten. "We leven dichtbij de verkiezingen. In deze tijd zijn politici maar met een ding bezig en dat zijn de verkiezingen. Ik vind dat dit probleem veel verder gaat dan de verkiezingen van 18 maart."

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/wientjes-openhouden-fabriek-emmen-hoogste-prioriteit
LAAT EEN BERICHT ACHTER