vinkje
DE STELLING
poll
Klimverbod hunebedden
Het klimverbod op hunebedden moet gelden voor alle hunebedden in Drenthe, ook in de gemeente Coevorden.
dossiers
Een 31-jarige man uit Klazienaveen is in de vroege ochtend van vrijdag 3...
In de rubriek Emmen.Toen laten we elke week een foto zien van Emmen uit ...
Een historische dag voor het Drentse voetbal én in het bijzonder voor E...
Niet alleen zijn archief blijkt indrukwekkend. Van hetzelfde kaliber zij...
Emmen

FNV: 'Gemeente Emmen geeft geen nieuwe zorgindicaties af ondanks opgelegde dwangsom'

Geplaatst op donderdag 29 maart 2018 17:56
Laatste wijziging: 29 maart 2018 19:58
  • © Wilbert Bijzitter

pinterestmail

Emmen - De gemeente Emmen weigert om nieuwe zorgindicaties af te geven aan cliënten die hierom hebben gevraagd omdat ze te weinig uren voor huishoudelijke hulp hebben gekregen. Dat stelt het FNV.

‘Vanwege deze weigering volgt er nu voor de eerste cliënt een dwangsom voor elke dag dat de gemeente te laat is’, zegt Maureen van der Pligt van FNV Zorg & Welzijn dat de cliënten bijstaat. 'Ook hebben wij nu de gang naar de rechter ingezet.'

Dwangsom

De gemeente Emmen weigert volgens de vakbond om voor cliënten een nieuwe zorgindicatie af te geven als de cliënt daarom verzoekt. Volgens de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) is elke gemeente dat verplicht. De gemeente Emmen krijgt daarom nu voor de eerste cliënt een dwangsom van 20 euro per dag voor elke dag dat de gemeente te laat is, met een maximum van 1200 euro per cliënt. Na deze eerste cliënt zullen er nog vele volgen als de gemeente Emmen blijft weigeren om nieuwe indicaties af te geven.

Geen geldige zorgindicatie

De gemeente Emmen geeft als reden voor het niet afgeven van een nieuwe indicatie dat de cliënten al een geldige indicatie hebben. Van der Pligt: ‘Dat bestrijden wij, want in een indicatie moet de gemeente duidelijk hebben aangegeven wat er precies gedaan moet worden in huis en ook hoe vaak dit moet gebeuren. Nu wordt dit door de zorgaanbieder bepaald. De gemeente Emmen vindt dat de cliënt zelf vervolgens maar moet onderhandelen met de aanbieder van de huishoudelijke verzorging over de hoeveelheid hulp die er geleverd wordt. Dit is niet conform de WMO wet. Daarom dringen wij aan op een nieuwe indicatie met daarin duidelijk omschreven wat er moet gebeuren in huis en hoe vaak zodat de cliënt weet waar hij recht op heeft.’

Niet genoeg hulp

Van der Pligt: ‘Het betreft een kwetsbare groep mensen. Dat hun rechten op deze manier worden geschonden, is schandalig. De gemeente Emmen weigert gewoon zich aan voorschriften uit de wet te houden. En niet alleen voor hen is dit zeer vervelend, maar ook voor hun thuiszorg medewerkers. Zij hebben niet alleen uren werk verloren, maar zien dat hun cliënten meer hulp nodig hebben. Door het beleid van de gemeente Emmen kunnen zij hun kwetsbare cliënten niet meer op de juiste manier bijstaan.’

Reactie gemeente Emmen

De gemeente Emmen laat weten dat woensdag een brief is binnen gekomen, waarin de gemeente wordt gevraagd een besluit te nemen. ‘Dit besluit is vandaag de deur uit gegaan, waardoor een dwangsom niet aan de orde is’, aldus woordvoerder Marieke Heling. ‘Een dergelijke melding van de FNV vraagt een zorgvuldige reactie. Daarom zullen we dit dinsdag verder onderzoeken en hierop terug komen.’

De gemeente Emmen herkent zich verder niet andere zaken die de FNV aanhaalt. ‘Cliënten die schoonmaakondersteuning ontvangen hebben een beschikking met een toekenning daarvoor.’

Als iemand vindt te weinig uren Wmo schoonmaakondersteuning te krijgen, betekent dat vaak dat hij of zij de ondersteuning niet of niet meer toereikend vindt, aldus de gemeente. ‘Vaak komt dit doordat een cliënt vindt dat het resultaat niet klopt met de gemaakte afspraken. Hiervoor kan hij of zij aankloppen bij de aanbieder schoonmaakondersteuning.’

Ook kijkt de gemeente anders aan tegen de opmerking dat er andere ondersteuning nodig is omdat de persoonlijke situatie is veranderd. ‘Op dat moment kan iemand het beste een gesprek aanvragen bij De Toegang. Samen met de cliënt brengt de medewerker in kaart wat het probleem is en wat kan helpen in de oplossing of het gesprek. Een reden kan zijn doordat iemand in het netwerk uitvalt. Of door lichamelijke beperkingen van de cliënt, waardoor er meer taken overgenomen moeten worden.’

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Emmen.nu' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
REACTIES (13) Plaats een reactiereacties
profielfoto
29 Mar 2018 19:14
Louisa Drenthe
dwangsom trekken ze zich weinig van aan. Dit is huishoudelijke hulp, maar bij jeugdwet en WMO begeleiding en beschermd wonen is het ook ernstig. Heb al meerdere zaken naar bezwaar en rechter moeten brengen voor mensen. Meestal gaat Emmen dan vlak voor zitting ineens alsnog een besluit verstrekken. Hele nare gewoonte geworden, waarbij mensen die ziek zijn , oud zijn enz. gedwongen worden naar een rechter om de gemeente hun werk te laten doen.

Dwangsom betaald Emmen ook niet zomaar uit. Een schriftelijke aanvraag op grond van bestuursrecht, ziet Emmen ineens niet meer als wettelijke aanvraag omdat ze zelf formulieren hebben bedacht, die formulieren krijgen mensen echter niet zelf in handen en worden door gemeente alleen geaccepteerd als daarop exact staat wat Emmen wil toekennen, zelfs als de deskundigen van de toegang iets anders nodig vinden.

Het is al bekend bij ministerie VWS dat Emmen (ea gemeenten) deze werkwijze hanteren en het bestuursrecht etc. te grabbel gooien.

Jammer... zorg is nodig voor de mensen die het echt nodig hebben.

Ondertussen gooit Emmen duizenden euros elke week weer weg richting fraude etc. bij zorg in natura. Tja.... ze zouden beter eens goed kunnen gaan nadenken of ze niet wat echte deskundigen in het gemeentehuis neer moeten zetten om de boel op orde te krijgen ! Emmen gooit geld weg, 5 jaar terug, nu nog steeds helaas.
profielfoto
29 Mar 2018 19:53
mien dobbelsteen
Wat mij stoort is dat de FNV nu pas in aktie komt terwijl dit probleem al zeker al 8 jaar speelt......zieltjes winnen voor de FNV denk ik dan.Maar waren jullie toen?????????
profielfoto
29 Mar 2018 19:56
Louisa Drenthe
dan ben je niet echt goed op de hoogte van wat FNV gedaan heeft. In 2013 hebben ze actie gevoerd, maar hielpen ze niet rechtstreeks de mensen zelf. Toen in 2015 wederom wijzigingen werden doorgevoerd door gemeente met huishoudelijke hulp (was en strijk ) zijn er door de FNV dames meerdere spreekuren gehouden door gehele gemeente en hebben we meer dan 140 bezwaarschriften voor/met cliënten huishoudelijke hulp naar gemeente gestuurd.

Nu wordt er wordt er weer van alles ondernomen.

Verwijt niet geheel terecht dus.
profielfoto
29 Mar 2018 22:46
mien dobbelsteen
Was er telkens bij hoor maar dat ben jij even vergeten.En ze begonnen van alles maar hebben niks tot een goed einde gemaakt.
profielfoto
30 Mar 2018 00:05
mien dobbelsteen
Maar ik ga het nu zelf ervaren gezien ik ziek ben dus we zullen zien hoe ze het nu gaan doen.
profielfoto
30 Mar 2018 00:34
Jan met de korte achternaam
De gemeente Emmen pompt wel geld het atractiepark dat het dorp Emmen op de kaart moet zetten.
Voor prestige projecten is er gelukkig geld genoeg.
Voor gehandicapten die om vervoer verlegen zitten dan weer niet.
Dan springen gelukkig bedrijven en particulieren bij.
Oh ja,de gemeente heeft welgeteld 1000 euro bijgedragen.
WE heeft voor de verkiezingen een reclame vliegtuigje gehuurd,
die zeker 2 hele dagen boven Emmen heeft gecirkeld.Dat dan weer wel...................
Mogelijk vanaf € 249,00* (Excl. BTW) per vlieguur.
profielfoto
30 Mar 2018 03:05
mien dobbelsteen
Gemeente Emmen heeft geen wmo geld in het park gepompt ,vervoer zit lastig in elkaar,heb zelf een taxipas pogen aan te vragen voor vervoer naar ziekenhuis Hoogeveen.Dat krijg je niet tenzij je chemo krijgt of bestraling dan wel.Ik moest geopereerd en ben net terug maar dat vervoer moet je zelf regelen.Een taxi kost €88,00 om je te brengen.Maar er ligt een dunne lijn tussen wmo vervoer of via de zorgverzekering.Maar voor een operatie is het jammer dan geen vergoeding van geen van de 2.Mag het nu wel zeggen de verkiezingen zijn geweest maar van wakker Emmen zijn me diverse auto's aangeboden met chauffeur om me heen en weer te rijden.En kijk ook even wat bijvoorbeeld LEF heeft betaald voor de campagne dat was behoorlijk.
profielfoto
30 Mar 2018 06:48
Louisa Drenthe
beterschap
profielfoto
30 Mar 2018 06:55
Louisa Drenthe
heel simpel : WMO schrijf een brief gericht aan College B&W gemeente Emmen , zet daarin Hierbij doe ik een melding op basis art. 2 verordening maatschappelijke ondersteuning Emmen. Graag ontvang ik per ommegaande een schriftelijke bevestiging van ontvangst van mijn aanmelding. Daarnaast verzoek ik u binnen 14 dagen mij alvast de formulieren, genoemd in art. 7 verordening, waarmee ik na 6 weken een aanvraag in kan dienen voor een maatwerkvoorziening.

Ongeacht wat gemeente of Toegang dan doet of zegt, als je van mening bent dat je een voorziening uit WMO nodig hebt, na 6 weken sowieso schriftelijk een aanvraag indienen bij de gemeente Emmen. Als je de formulieren daarvoor niet hebt ontvangen, gewoon per brief. En art. 4.1 Awb noemen, verwijzen naar meldingsbrief waarin je duidelijk verzocht heb om de aanvraag formulieren.


Bij jeugdwet : brief naar College , hierbij doe ik een aanvraag op basis van art. 4.1 Awb in samenhang met de jeugdwet . Ik verzoek u z.s.m. de door het college vastgestelde benodigde formulieren toe te zenden, basis formulier 1 en basisformulier 2 .

Blah blah, BSN , naam enz. erin zetten.

Inleveren bij gemeentehuis en vragen om ontvangstbevestiging. Hiermee zet je in elk geval je basis rechten vast. Gewoon melden bij de Toegang wordt niet gezien als aanvraag etc.
profielfoto
30 Mar 2018 18:37
Hans Brinkers
Beste Louisa,
Het niveau van de juridische afdeling van deze gemeente is bedroevend. Dat is de afdeling die andere afdelingen van de gemeente van advies moet voorzien.
Jaren geleden constateerde prof. N. Koeman al bij een doorlichting van diezelfde afdeling dat het ontbrak aan kennis, bijscholing en inhoud.
Er is in al die jaren niets veranderd.
Het is van de zotte dat een gemeente zijn eigen burgers zo behandeld en dus dwingt juridische stappen te ondernemen om te krijgen waar ze recht op hebben.
Het systeem in Emmen deugt niet evenals vaak de juridische onderbouwing.
De juridische afdeling schijnt uit kneuzen te bestaan.
profielfoto
30 Mar 2018 20:13
Louisa Drenthe
ligt niet zo zeer aan de juridische afdeling, eerder aan een aantal beleidsambtenaren die denken de dienst uit te kunnen maken en een eigen wetgeving te kunnen hanteren.
profielfoto
30 Mar 2018 20:58
w ieke
Dag Louisa en anderen, onderstaande brief heb ik in maart naar burgemeester Eric gestuurd en die heeft het door gestuurd naar de heer Kleine( hoofd WMO)

Dag Burgemeester Eric,

Langs deze weg wil ik u graag iets onder de aandacht brengen waar ik al menige jaren
een zeer ontevreden gevoel, maar ook een zeer verdrietige gevoel, over heb in onze gemeente.
Heb op de personeelsadministratie van de EMCO-groep gewerkt en voel altijd mee
met de mensen die het wat minder hebben getroffen in het leven en waar ze niets aan kunnen doen.
Maar die wel altijd aan het kortste eindje trekken als het om hulp gaat.
Heb de laatste jaren veel ouderen geholpen ( meestal familie) en buren als ze hulp of andere dingen nodig hadden van het WMO, vooral als het om H.H. ging en in de tijd van het uren inleveren.
Heb vaak met de heer Jumelet in de clans gelegen over de manier waarop zijn ambtenaren toen de mensen ondervroegen over wat ze zelf konden en waar ze zelf niet meer toe in staat waren.
Heb ervaren hoe oneerlijk er werd gereageerd en op welke ( gemene) manier mensen soms tijd werd afgepakt. Hoe er tegen een oude vrouw van 90 jaar werd gezegd dat ze haar bed nog zelf kon opmaken toen ze zei dat ze haar bed smorgens nog wel eens dicht legde.
Nu wordt er weer een ronde door De Toegang gedaan over het wassen en strijken en daar kan ik me behoorlijk kwaad om maken want wie is op het idee gekomen dat dit een apart onderdeel van het huishouden is. Ik doe al bijna 51 jaar het huishouden en bij mij is dit altijd een onderdeel van het huishouden geweest en ik denk dat dit bij uw vrouw ook zo is.
Waarom moet dit dan anders zijn bij ouderen, gehandicapten en zieke mensen die hulp nodig hebben????
Ik lees vaak de stukjes van u in de krant en vind uw enthousiasme heel mooi.
Vooral in de sport en mijn vraag aan U is dan nu, zou u die enthousiasme ook voor de zorg in onze gemeente willen aanvoeren? En misschien zorgen dat dit onderdeel gewoon weer bij het huishouden mag horen en de hulpbehoevende mens niet weer in een hoekje wordt gedrukt.

En nu lees je dat onze gemeente nog op een oneerlijke manier met onze hulpbehoevende mensen omgaat.
Hebben de beleidsambtenaren zoveel te zeggen en kan men daar niets aan doen?
Ik denk ook dat het potje van WMO niet alleen naar de mensen gaat die het nodig hebben maar ook voor andere doeleinden wordt gebruikt.





profielfoto
2 Apr 2018 00:43
Jan met de korte achternaam
Heel mooi verwoord W ieke.!!!
Helaas denk ik dat onze burgervader,wonend in een dorpje nabij Emmen,
hier niet wakker van zal liggen.
De beleidsambtenaren krijgen een stijve
om hulpbehoevende mensen te vernederen.
Helaas is er niemand om zulke machstwellustige mensen keihard aan te pakken.
Onze burgemeester niet,die slaapt er wel om....
Ook zulke mensen heeft God geschapen.........................................
LAAT EEN BERICHT ACHTER