vinkje
DE STELLING
poll
Een hoofddoek op het werk: kan dat?
Het College voor de Rechten van de Mens heeft geoordeeld dat een Rotterdamse agente tijdens haar werk een hoofddoek moet kunnen dragen. De politie heeft het dragen van een hoofddoek voor haar werknemers verboden, omdat agenten neutraal moeten overkomen.

Onze stelling is: Een hoofddoek dragen op het werk moet kunnen.
dossiers
In de gemeente Emmen deed zich op 30 september 2015 een aardbeving voor ...
Eenmaal in de vier jaar vinden in Nederland verkiezingen voor de gemeent...
Bekijk afleveringen van het tv-programma over ondernemen en voor onderne...
In de rubriek Emmen.Toen laten we elke week een foto zien van Emmen uit ...
Regio

Henk Huttinga: 'De revolutie is uitgebleven'

Geplaatst op donderdag 25 december 2014 13:23
  • Henk Huttinga. © Eigen foto

pinterestmail

Emmen - ‘De revolutie is uitgebleven. Dit door Wakker Emmen gedomineerde college zet gewoon het beleid van het vorige bestuur voort.’ Voor raadsnestor en ChristenUnie fractievoorzitter Henk Huttinga is dat de grootse verrassing van 2014.

Het langstzittende raadslid van Emmen, hij begon in 1994, had dit niet verwacht gezien de daverende verkiezingszege van de Wakkeren. De partij van René van der Weide was het de afgelopen jaren grotendeels oneens met de wethouders van PvdA en CDA huize en voerde fel oppositie tegen onder meer de komst van windmolens, veranderingen in de uitvoering van de WMO en het Atalanta-project. Huttinga had daarom  gerekend op een duidelijk andere koers van de collegepartij Wakker Emmen. ‘Als het om beleid gaat is er niet veel verschil ten opzichte van de afgelopen jaren.’

Windmolens

De windmolenplannen werden zonder veel verzet verder opgepakt en de aanpak van de WMO verschilt in niets van de aanpak van de door Wakker Emmen verketterde Henk Jumelet. ‘Veel woorden en weinig daden dus. Het is goed voor Emmen dat we verdergaan waar het vorige college eindigde. De invoering van de WMO en de afronding van het Atalanta-project vraagt om stabiliteit.  Ik betwijfel alleen of de Wakker Emmen kiezer het begrijpt,’ aldus Huttinga.
Dat Wakker Emmen, PvdA en CDA vervolgens samen een college vormden noemt Huttinga een dappere maar gewaagde stap. ‘Of ze de eindstreep in 2016 halen? Daar ben ik niet zeker van. Er wordt wel gezegd dat PvdA en CDA Wakker Emmen vuile handen laten maken om daarna het college te laten vallen. Ik moet niets hebben van complot denken. Dus wil daar geen woorden aan vuil maken.’

De bom kan barsten

Huttinga sluit echter ook niet uit dat er onverwacht iets misgaat. ‘Niemand weet waar de kritieke pijngrens van Wakker Emmen ligt. De partij zelf ook niet schat ik in.’ Een uit de hand lopende discussie over een relatief onschuldig onderwerp kan volgens de politicus de bom doen barsten en het college ten val brengen. Tussentijdse verkiezingen mogen in zulke gevallen niet van de kieswet. Een brede coalitie zonder Wakker Emmen ligt dan voor de hand. De kans dat Huttinga aanschuift als wethouder wordt in de wandelgangen als vanzelfsprekend gezien.

Het liefst ziet men de ChristenUnie voorman als wethouder van Financiën. Huttinga wil daar niet teveel over zeggen. ‘Ik wil daar graag op reageren als de situatie zich voordoet. De toekomst voorspellen past niet bij iemand van de ChristenUnie,’ lacht het raadslid.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Emmen.nu' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
REACTIES (9) Plaats een reactiereacties
profielfoto
25 Dec 2014 14:00
Levens Genieter
Er zijn verliezers en er zijn slechte verliezers.

Het bouwen van een parkeergarage, stadstheater of tunnel is mensenwerk, dus vraagt het om de juiste personen met de juiste kwaliteiten op het juiste plek. Dit stelt in de ogen van LEF! en ChristenUnie dus eisen aan collegeleden, ambtenaren en externe deskundigen. Maar ook aan de aansturing en coördinatie. Vermoed wordt dat het hier sterk aan heeft ontbroken.

Hoe gaat het nu bij het nieuwe theater volgens U??
Komt hier ook de onderstesteen boven, of zijn de problemen nu de schuld van Wakker Emmen???
Welke steen is er uberhaupt boven gekomen???


LEF! en CU: 'onderste steen moet boven'
Geplaatst op zaterdag 24 augustus 2013 13:40


Emmen - De oppositiepartijen LEF! en ChristenUnie in de gemeenteraad van Emmen gaan gezamenlijk optrekken bij het beoordelen van de kostenoverschrijding van de parkeergarage aan de Westerstraat.
Vrijdag werd namelijk bekend dat de gemeente Emmen 2,6 miljoen euro aan Strukton betaalt voor meerwerk en extra advieskosten.
Henk Huttinga, ChristenUnie-fractievoorzitter: ‘Wij verwachten van het college een klip en klaar – maar bovenal inzichtelijk - antwoord met betrekking tot de oorzaken van deze grote kostenoverschrijding. Het college dient dus verantwoording af te leggen aan degemeenteraad.’
Beide partijen hameren al vanaf het besluit over Atalanta op de noodzaak van de kwaliteit bij en van de uitvoering. Het bouwen van een parkeergarage, stadstheater of tunnel is mensenwerk, dus vraagt het om de juiste personen met de juiste kwaliteiten op het juiste plek. Dit stelt in de ogen van LEF! en ChristenUnie dus eisen aan collegeleden, ambtenaren en externe deskundigen. Maar ook aan de aansturing en coördinatie. Vermoed wordt dat het hier sterk aan heeft ontbroken.

Harry Leutscher, LEF!-fractievoorzitter: ‘Wanneer de antwoorden van het college onduidelijk, incompleet of inconsequent zijn, dan zullen wij de gemeenteraad vragen om het houden van een raadsenquête.’ Het recht van enquête houdt in dat een commissie van de gemeenteraad getuigen kan verplichten te verschijnen en hen onder ede te verhoren. Met andere woorden: de commissie kan getuigen dwingen inlichtingen te verschaffen.

http://www.emmen.nu/nieuws/emmen/287715/lef-en-cu-onderste-steen-moet-boven.html
profielfoto
25 Dec 2014 14:37
Johnny N81
Die parkeergarage is inmiddels klaar, meneer copy-paste..... En dat er met Wakker Emmen niks zou veranderen was natuurlijk zonneklaar, want het kon helemaal niet wat zij allemaal riepen. Dat er 15.000 mensen ingetrapt zijn geeft te denken, maar gelukkig worden die nu ook echt wakker.
profielfoto
25 Dec 2014 19:07
Easy Rider
Johnny N

Wat ben jij toch een zeikertje.

Wil jij zo graag indruk maken?
Heb jij Yvonne wel verteld wat voor gedrag jij hier vertoond?
Ik denk het niet zo als ik gehoord heb.

Leer eerst eens begrijpend lezen, want de meeste van jou reacties laten zien dat jij er weinig van begrijpt.
Dat jij je druk maakte over HBO banen in Emmen was ook zo'n lachertje.

Levens Genieter beweer namelijk nergens dat de parkeerkelder nog niet klaar is, maar als jij zijn naam leest knal jij er maar weer een onzin reactie uit, en dat is bij dit item niet de eerste keer.

Blijf lekker paprika's plukken in 2015, dat is jou niveau.
profielfoto
25 Dec 2014 14:17
. Emmertje.
Hoe gaat het nu bij het nieuwe theater volgens U??
Komt hier ook de onderstesteen boven, of zijn de problemen nu de schuld van Wakker Emmen???

Misschien niet de schuld, maar wel politiek verantwoordelijk. Als jij een huis erft dat onder water staat, ben je ook verantwoordelijk voor de schuld van een ander (daarom benificiair aanvaarden, maar da's niet het punt).
profielfoto
25 Dec 2014 14:55
amu sant
Henk Huttinga, is dit niet een christelijke achterbakse sollicitatie, zoals ik die ook ken van Arie Slob, de ex schoolmeester. Via een minachtende manier toch op die plek komen, die je zo graag wilt en vooral met: "ze hebben mij gevraagd", want dat geeft waarde en Arie kreeg ook ineens, als gedoogpartner van het kabinet, een andere houding en woordgebruik. Maar beste Henk, wie zegt dat JIJ nu wel op jouw gewenste post, past.
Ook bij jou, zal het verlangen groter zijn, dan het hebben. Dat merk ik nu ook met mijn gekregen Kerstcadeautjes.
profielfoto
25 Dec 2014 17:23
Louisa Drenthe
wil niet teveel zeggen, maar deze meneer Huttinga is wel van een ander kaliber dan welke andere politicus in Emmen dan ook.
Waarom mag de waarheid niet gezegd worden ? Hij zegt naar mijn idee toch echt niet zoveel vreemds, nagenoeg iedereen had verwacht dat er veel zou veranderen als Wakker Emmen aan het roer kwam te staan, zijzelf hebben dat het hardste gegild al die jaren ervoor en helemaal tijdens de verkiezingsperiode.

Ben het niet helemaal met dhr Huttinga eens, hij stelt dat het goed is dat men doorgegaan is met het WMO beleid zoals dit is ingezet. Denk dat dat een grote misrekening is. Maar goed, de tijd zal het leren. Wat nu is ingezet , is net zo juridisch onhoudbaar als de schoonmaakondersteuning bleek te zijn. En ook de nieuwe wasservice die ze willen gaan invoeren, zullen ze denk ik tegen dezelfde juridische bezwaren aan gaan lopen.

Het enige waar ze op bouwen, er gaan maar weinig mensen in verhouding naar de rechter, zolang de juridische kosten lager zijn dan de bezuinigingen hen opleveren, zullen ze doorgaan op deze wijze. Ik vraag me alleen af of dit ook gaat gelden voor bv ouders van kinderen die zorg nodig hebben, van familie van bv. demente bejaarden die hun dagbesteding dreigen te verliezen e.d.
Om mensen die hun beschermd wonen plekjes gaan verliezen...

Denk dat er nog veel op Emmen af gaat komen, in heel Nederland. De nieuwe WMO wet en Jeugdwet wordt door verreweg de meeste gemeenten op heel andere wijze uitgevoerd dan waarvoor die bestemd is : maatwerk...

Als er echter iemand van de raad een goed inzicht heeft in de politieke situatie, verhoudingen e.d. is dat dhr Huttinga wel. Hij is niet voor niets de Nestor van de raad.
profielfoto
25 Dec 2014 19:15
Easy Rider
Louisa

Hij kan dan wel de nestor zijn, maar dat zie je niet terug in zijn politieke resultaten.

Als je een kleine fractie vertegenwoordigd, ben je ook al snel fractievoorzitter want er is weinig concurrentie.
De achterban zal waarschijnlijk niet zo snel groeien, maar zijn doelgroep is meestal wel consequent in zijn/haar stemgedrag, dus hij zal het nog wel een tijdje volhouden.
profielfoto
26 Dec 2014 14:10
jh emmen
Sommige kunnen hun fatsoen weer eens niet houden hier. Blweeeeeeeeeeeeeeeeh!!!
profielfoto
28 Dec 2014 14:18
jans van Wijk
De Revolutie komt toch nog.CU wordt nu toch afgestraft in maart bij de Provinciale Verkiezingen.
Ze hebben zich toch laten inpakken in Emmen door LEF.
Oh ja ,maar dat geld natuurlijk ook voor D 33
LAAT EEN BERICHT ACHTER